Een ander zeer belangrijk deel van de promotie vindt online plaats. Het juiste gebruik van social media speelt een heel grote rol om luisteraars te bereiken.
Social media
Social media als Facebook en Instagram zijn hele geschikte platforms voor muzikanten om hun muziek en speeldata te promoten. Door mooi artwork te gebruiken trek je sneller de aandacht en door een beknopte biografie over jou en je muziek te schrijven weten de luisteraars meer van je achtergrond. Ook is het handig om jouw muziekgenre te bepalen, en te benoemen met welke (bekendere) artiesten jouw muziek vergeleken kan worden. Je biografie fungeert als visitekaartje en kan bovendien in interviews worden overgenomen, dus het is belangrijk om er goed over na te denken!
Zorg dat je muziek online staat
Tegenwoordig luisteren de meeste muziekliefhebbers hun muziek via streamingsdiensten als Spotify, Deezer of Apple Music. Door je muziek op deze platforms te hebben is de kans groter dat je luisteraars je muziek sneller zullen vinden en ook blijven luisteren. Het voordeel van deze diensten is bovendien dat je inzicht hebt in de statistieken en je dus precies bij kunt houden hoe populair je muziek is in elk land.